Sådan laver du en Hatha Yoga Solhilsen

Start dagen med en klassisk Hatha Yoga solhilsen. Den tager mindre end 5 minutter at udføre, og giver dig energi og overskud til hele dagen. Den bedste start på dagen.

Når du laver yoga på egen hånd, giver det dig en unik mulighed for at mærke efter hvad du rent faktisk har brug for, og at følge dit helt eget tempo. Nogle dage er det måske dynamik og flow, der føles helt rigtigt, og andre dage fordybelse og langsomheden.

Denne guide er henvendt til dig, som allerede går til yoga og kender øvelserne, men måske ikke helt kan huske rækkefølgen og vejrtrækningen. Hvis du aldrig har lavet yoga før, anbefaler jeg at du tager nogle yogaklasser hos en kompetent yogalærer, før du evt. kaster dig ud i at lave yoga på egen hånd.

Hatha yoga solhilsen – trin for trin guide

Den klassiske Suria Namaskar er en komplet yoga praksis, som strækker, styrker og balancerer hele kroppen – både fysisk, følelsesmæssigt og mentalt. Det er en af de mest effektive metoder i yogasystemet til at forebygge og kurere sygdomme og helbredsmæssige ubalancer.

Derfor er det også et godt sted at starte, når du vil udvikle din egen yogapraksis.

Hatha solhilsen

Den klassiske Hatha solhilsen består af 12 stillinger, som gentages 2 gange til en komplet runde. Traditionelt laves den som vinyasa, hvor bevægelse og vejrtrækning koordineres. Men husk: det er din praksis, så du bestemmer selv om du laver den som flow eller om du vil blive flere vejrtrækninger i hver stilling.

De 12 stillinger (en halv runde) og anbefalede vejrtrækning er:

  1. Udgangsstilling. Saml hænderne foran hjertet.
  2. Indånd – stræk armene op, evt. bagoverbøjning.
  3. Udånd – foroverbøjning.
  4. Indånd – træd højre fod tilbage til rytterstilling (venstre, når de 12 stillinger gentages).
  5. Hold – træd venstre fod tilbage til planken.
  6. Udånd – sænk knæ, bryst og hage i gulvet.
  7. Indånd – kobraen. Sænk hofterne ned, løft brystkassen op.
  8. Udånd – omvendt V / Hundestræk.
  9. Indånd – træd højre fod frem til rytterstillingen (venstre, når de 12 stillinger gentages)
  10. Udånd – træd venstre fod frem til foroverbøjning
  11. Indånd – løft op til stående, evt. bagoverbøjning
  12. Udånd – udgangsstilling med hænderne foran hjertet.

Tips til mere yoga på stuegulvet

Det er på ingen måder obligatorisk at lave solhilsen i Hatha Yoga. Men en solhilsen er en god måde at varme alle muskler og led op på, og blive nærværende i kroppen på, og gør det også nemmere at komme ind i andre yogastillinger.

Solhilsen eller ej, her er et par tips til hvordan du udvælger, hvilke øvelser du bør lave. Husk Yoga handler om at skabe balance og harmoni, og ikke nødvendigvis om at blive bedre til det du allerede kan.

  • Vælg fx. 2-3 af dine yndlingsøvelser, og ditto antal af dem, du ikke bryder dig så meget om – det er typisk de sidstnævnte du har mest brug for :)
  • For all-round praksis: Bevæg rygsøjlen i alle retninger: foroverbøjning, bagoverbøjning, sidestræk og twist.
  • Vælg aktive stillinger om morgenen, og mere still, meditative stillinger eftermiddag / aften.
  • Afstem til dit energiniveau. Vælg fx. blide siddende / liggende stræk, hvis du enten er udmattet eller stresset og trænger til at falde ned.

Håber ovenstående guide kan inspirerer dig til at også at yoga derhjemme eller når du er på ferie.

 

(Illustrationen er lånt fra: http://ayurvedayogastudio.blogspot.com)