Yoga – medicinen mod alt!

”Frygt lever i kroppen som anspændthed, og yoga asana (stillinger) er designet til at forløse spændinger fra kroppen. Hvor der ej er spændinger, er der ingen frygt. Og her kan glæde og kærlighed træde frem.” – ukendt

De fysiske øvelser, som vi primært forbinder med yoga her i vesten, har en lang række sundhedsfremmende egenskaber – både fysisk, følelsesmæssigt og mentalt.

Yoga forebygger sygdom, men kan også  bruges terapeutisk til at afhjælpe specifikke lidelser og ubalancer i både krop og sind.

Helbredsmæssige egenskaber

Overordnet set, hjælper de fysiske yogaøvelser bl.a. med at:

  • Styrke muskler og nervesystem
  • Smidiggøre muskler og led
  • Stimulere lymfesystemet
  • Balancere hormonsystemet
  • Forbedre fordøjelsen og immunsystemet
  • Forny kroppens celler og udrense affaldsstoffer

Styrke, smidighed og et godt helbred er ikke målet i sig selv. Det er midlet til at opnå det egentlige mål med yoga; nemlig at opnå en fredfyldt, meditativ tilstand uden lidelse.

Med en sund og rask krop, flyder livsenergien eller pranaen frit, og kan nære hele kroppen. Du har dermed styrken og energien til at sidde med ret rygsøjle, og meditere i længere tid ad gangen uden at blive distraheret fysiske smerter.

Krop og sind

En anden årsag til at vi laver fysiske øvelser er at komme ind i kroppen og observere de følelser og tanker, som er årsag til ubalancerne.

I yoga og Østens lægevidenskab er man nemlig slet ikke i tvivl om at krop og sind er forbundet.

Er der ubalancer eller spændinger i dit sind, såsom bekymringer eller følelser, vil de også være manifesteret i din krop. I bedste fald som spændinger eller smerte, og i værste fald som sygdom eller kronisk lidelse.

Hvor I kroppen ubalancen manifesteres er ikke helt tilfældigt. Dine følelser og de forskellige aspekter af dit liv er linket til specifikke kropsdele.

En afbalanceret yogapraksis

En velafbalanceret yogapraksis til at opbygge et godt helbred, betyder at du kommer hele kroppen igennem.

At få bevæget rygsøjlen i alle retninger er særlig vigtig, fordi det er den vigtigste kanal for både nervesystemet og subtile livsenergi.

Derfor bør en velafbalanceret yogapraksis består af stillinger, som bevæger rygsøjlen i alle retninger.

Yoga som medicin

Det siges at der findes 8,4 mio stillinger alt i alt, og derfor er der ikke overraskende stillinger eller øvelser, til at afhjælpe stort set et hvilket som helst problem.

Nedenfor kan du se hvad de enkelte stillingsgrupper generelt virker for og i mod på det fysiske plan.

Foroverbøjninger

Et moderne liv er ofte et travlt liv, men relativt inaktivt fysisk som giver muskelstivhed.

Manglende evne til at bukke fremover kan også hænge sammen med stædighed. Bagsiden af kroppen repræsentere også fortiden, og muskelstivheden kan også være en indikation på at du hænger fast i gamle vaner og oplevelser.

Foroverbøjninger er en passiv proces hvor tyngdekraften udnyttes til at strække musklerne på bagsiden af kroppen, og forløse spændingerne indeni og udenpå.

Fysisk er foroverbøjninger gode for:

  • Spændinger i ryggen
  • Skaber plads mellem ryghvirvlerne, og stimulerer blodtilførslen til nerverne
  • Strækker bagsiden af benene
  • Stimulere blodtilførslen til hjernen
  • Massere de indre organer

Har du diskosprolaps, problemer med iskiasnerven, el.lign. skal du være varsom med foroverbøjninger.

Bagoverbøjninger

Med bagoverbøjninger åbner du op på forsiden af kroppen, og mentalt gør de dig udadvendt, fordi du åbner op til at møde verden og favne livet.

Bagoverbøjninger er dynamiske og kræver styrke og energi, fordi du går i mod tyngdekraften.

Fysisk hjælper de med at:

  • Strække mavemusklerne
  • Styrke ryggen
  • Afspænde skuldre
  • Åbne lungerne og luftvejene
  • Øger blodcirkulationen i ryg og mave (renser blodet)
  • Forløse iskiasnerveproblemer
  • Stimulere appetit og fordøjelse

Har du problemer med mavesår, brok, forhøjet blodtryk, hjertesygdomme el. lign. bør du undgå eller være forsigtig med disse øvelser.

Rygsøjle twists

På det mentale og følelsesmæssige niveau hjælper rygsøjle rotationer dig med at udrede problemer i dit liv.

Twists stimulerer ilden i kroppen, og giver dig indsigt til hvordan du kan løse de udfordringer du står overfor.

Fysisk er twists effektive til at:

  • Styrke din vitalitet og helbred
  • Øge fleksibiliteten i rygsøjlen,
  • Stimulere de indre organer
  • Forebygge forstoppelse

Vær varsom, hvis du har problemer med rygsøjlen eller nybegynder.

Omvendte stillinger

Omvendte stillinger kan være frygtindgydende, fordi vi voksne ikke er vant til at have hovedet nedad og benene opad. Netop derfor er de meget effektive til at rydde ud i fastgroede vaner. Helt bogstaveligt ser du verden fra en helt ny vinkel.

Omvendte stillinger hjælper med at:

  • Opkvikke hjernen
  • Udrense affaldsstoffer
  • Øger blodcirkulationen
  • Stimulere lymfesystemet
  • Stimulere hormonkirtlerne i hjernen.

Har du problemer med fx forhøjet blodtryk, hjerteproblemer, rygsøjlen, blodsygdomme bør du være varsom med omvendte stillinger.